Mados žurnalistė: madoje neliko lytiškumo - aukštakulnius avi, auskarus segi, sukneles dėvi kas nori

Mados žurnalistė, tinklaraštininkė Deimantė Bulbenkaitė šiais metais surengė seminarą apie „Queer" madą. LRT radijo tinklalaidėje „72 atspalviai“ ji pasakojo, kad vis daugiau mados sričių persipina viena su kita. Tam tikrus „Queer" mados elementus, anot žurnalistės, atkartoja ir heteroseksualūs žmonės, tiesa, dėl to kartais sulaukia kritikos net ir iš pačios LGBTQ+ bendruomenės. Tačiau, pašnekovės įsitikinimu, heteronormatyvumo standartų laužymas yra vienas svarbiausių „Queer" mados pasiekimų. 

Jarmo.net koliažas (nuotraukų šaltinis:pinterest.com/croptopg)

Jarmo.net

redakcija@jarmo.net

Ar tikrai viskas tik vyriška arba moteriška?

„Madą mes dažniausiai suprantame kaip tokį binarinį (vyrišką arba moterišką, – jarmo.net past.) reiškinį, kad esą yra moteriška ir vyriška mada. Tačiau „Queer" terminas madoje man visų pirmiausia reiškia norą oponuoti šiai sistemai, norą parodyti, kad tarp vyriškos ir moteriškos mados egzistuoja milžiniška erdvė, kurią šiuolaikiniai dizaineriai ir ir aktyvistai nori užpildyti parodydami, kad tam tikros tradicijos paseno kultūriškai, morališkai. Pačią mados sąvoką ir lytiškumą sąvoką madoje reikia labai smarkiai keisti“, – dėstė D. Bulbenkaitė.

Nuo 2007 metų apie madą rašanti žurnalistė pastebėjo, kad iš pradžių žiniasklaidos populiariajame lauke „Queer“ mados temų beveik nebuvo. „Tai buvo paliktas kaip subkultūrinės estetikos momentas“, – aiškino pašnekovė.

Asociatyvi „Getty Image“ nuotr.


Ji pastebėjo ir tai, kad neretai vis dar galime išgirsti stereotipą, jog mados industrijoje dažniausiai dirba moterys arba „Queer“ žmonės. „Kalbėti atviriau nebuvo labai priimtina“, – apie ankstesnius laikus dėstė žurnalistė.

Tačiau vakarų šalyse ėmus vis garsiau kalbėti apie LGBTQ+ bendruomenės teises, apimta ir „Queer" mados išraiška, kuri, anot D. Bulbenkaitės, buvo ilgai represuota po heteronormatyvumo sluoksniu.

„Praėjusio dešimtmečio viduryje iškilo tam tikri dizaineriai, kurie šiek tiek drąsiau klausė, kas yra tas lytiškumas madoje, kodėl mes turime pristatyti moteriškas ir vyriškas kolekcijas. O galbūt mada turėtų būti toks dalykas kaip išraiškos įrankis, aktualus nepriklausomai nuo lyties?“ – mados industrijoje kilusius klausimus įvardijo žurnalistė.

Asociatyvi Bruno Dias/Unsplash nuotr.

Kaip ėmė vystytis „Queer“ mada?

Diskusija šiomis temomis ėmė vystytis. Iš pradžių – pogrindyje. Pasak D. Bulbenkaitės, kai kurių dizainerių kolekcijos net nebūdavo įtraukiamos į oficialų mados savaitės tvarkaraštį. „Tačiau viską pakeitė ir „Queer“ estetiką į mados viršūnę išnešė dabartinis „Gucci" mados namų dizaineris Alessandro Michele, kurio kolekcijos specialiai kuriamos taip, jog ant podiumo žingsniuojamus modelius mes pamatytume <...>  ne kaip lytį. <...> Lyties kategorijos tartum nelieka: aukštakulnius avi, auskarus segi, sukneles dėvi kas nori“, – sakė pašnekovė. 

Asociatyvi Rodnae Productions/Pexels nuotr.



Niujorke surengta paroda „A Queer History Of Fashion: From The Closet To The Catwalk“. Čia buvo eksponuojamos mados detalės nuo pat XVIII iki XXI amžių, apimančios „Queer" tematiką. 

„Iki XVIII amžiaus visi tos pačios lyties, socialinės klasėse, amžiaus žmonės daugiausia rengdavosi vienodai, nors buvo žinoma, kad yra tam tikros bendruomenės. „Queer" vyras iki XVIII a. rengdavosi kaip heteroseksualus vyras, priklausantis tai pačiai socialinei klasei ir amžiaus kategorijai. Bet nuo XVIII a. yra pastebimi pirmieji „Queer“ bendruomenės klubai, tam tikros susibūrimo formos, kuriose rūbai ėmė atlikti didesnį vaidmenį. Didžiausią dėmesį turėtume skirti Londonui: tikrai daugiausiai išliko istorinių šaltinių, kad Londonas XVIII amžiuje, kai ėmė labai augti, pritraukė daug jaunų ir įdomių žmonių, kurie siekia turėti išraiškos būdų, sutikti romantinių partnerių. Neišvengiamai dalis tų žmonių – „Queer“, kurie ėmė burtis į tam tikrus uždarus džentelmenų klubus, kuriuose prasideda ir pirmieji drag pasirodymai“, – kalbėjo D. Bulbenkaitė.

Iki šiol galima pastebėti istorinius „Queer" elementus madoje. Žurnalistė prisiminė XVIII a. poetą Oskarą Vaildą, kuris į vieną savo pjesės premjerą įvedė žalio gėlės žiedo kostiumo atlape simbolį. „Savo draugus jis pakvietė ateiti į premjerą į atlapą įsisegus žalią gėlės žiedą. Kadangi jo draugų kompanijoje būta labai daug „Queer“ žmonių, jis nusprendė, kad ne menas turi imituoti gamtą, o mada turi imituoti meną, o kadangi mes visi tokie neįprasti, nepriimtini, prisiminkime, kas ir gamtoje kažkas yra neįprastą, tai yra žalias gėlės žiedas. Gėles mes juk paprastai suvokiame spalvotas, ryškias, o čia įsisegamas žalias gėlės žiedas. Žalias augalas tapo tam tikru simbolizmu, kuris naudojamas ir iki šiol. Mados Oskarais vadinamame „Met Gala“ pobūvyje translytis aktorius Elliotas Page, atvykęs kartu su „Valentiago“ mados namais, vilkėjo juodą padidinto silueto kostiumą, į kurį įsisegė žalią rožės žiedą. 

Elliotas Page pagerbė Oskarą Vaildą | Nuotraukos šaltinis: fashionbehindthescene.com


Daug kas nesuprato, ką čia reiškia, kokia tai keista detalė, tačiau paaiškėjo, kad jis šį žiedą įsisegė pagerbdamas Oskarą Vaildą dėl visko, ką pastarasis padarė „Queer" bendruomenei“, – sakė žurnalistė. 

D. Bulbenkaitė teigė, kad šiuo metu nemenką įtaką „Queer" mados kultūrai turi socialiniai tinklai, kadangi juose jauni žmonės jaučiasi drąsiau reikšdami savo lytinį tapatumą, kalbėti atvirai apie savo identitetą. 

Be to, anot jos, net ir heteroseksualūs žinomi žmonės, pavyzdžiui, atlikėjai, ant scenos lipa atkartodami „Queer“ stilių ir taip sulaukia daug kritikos. „Esą užteks čia cis vyrų, kurie vagiam mūsų idėjas ir politinius pareiškimus, paverčia tai žaidimu. Taigi, dabar viskas yra diskusinėje net net konfliktinėje fazėje“, – sakė žurnalistė.

Tačiau, anot pašnekovės, kartu yra laužomi stereotipai. „Madą mes galime paversti savo įrankiu nepaisant to, kas mes esame“, – įsitikinusi ji.
Naujesnė Senesni